Історія газетної «качки» настільки стара,
наскільки стара сама газета. Часто газетну «качку» пов`язують з Робертом Корнелісеном, котрий одного разу
написав дивовижну статтю про качку, яка з`їла 19-х своїх побратимів, порубавши
їх на шматочки. Цим він хотів перевірити наскільки люди вірять всьому, що пише
газета. Ця стаття зробила фурор і довго була на слуху, проте через деякий час,
автор зізнався у розіграші. З тих пір будь-яку недостовірну інформацію почали
називати газетною «качкою».
Ще одною версією появи цього
терміну є позначка n.t. Колись в
англійських газетах, статті, котрі були не підкріплені достовірними фактами,
позначались позначкою n.t(not testifide). А німці читали це
буквосполучення як «ente» (енте), що співзвучно з німецьким словом «качка». а
І дуже часто подібні газетні
«качки» з`являлися в серйозних виданнях саме 1 квітня. Світові ЗМІ неодноразово розігрували читачів.
Так от в 1995 році газета «Айріш таймз»
написала статтю про те, що Діснейленд веде переговори з Росією про покупку
Леніна прямо з мавзолеєм. В 1999 році
газета «Фенікс ньюз-таймс» повідомила про створення фонду допомоги
безпритульним. Цей фонд мав збирати
гроші не на соціальну допомогу, а на озброєння бомжів. Пізніше газетярі запевняли,
що на рахунок перечислили гроші.
Найвідоміша
газетна «качка» радянського союзу була написана газетою «Ізвєстіє». Так в 1988
році в газеті ізвєстіє був надрукований матеріал, в якому йшлося про те, що
відомий аргентинський футболіст Дієго Марадона може перейти в склад
московського «Спартака». Футбольний клуб готовий заплатити 6 млн. доларів за
перехід в команду. Пізніше був розкритий розіграш. Це був перший відомий
газетний розіграш за історію СРСР на 1 квітня.
Так звані «качки» відомі не
тільки газетам, але й радіо. Ще в далекому 1938 році двома радіо дикторами в
Нью-Джерсі був виконаний вищий пілотаж
радіо «качки». Був написаний сценарій по мотивам книги Герберта Уелся «Війна
світів». Різниця була в тому, що дію перенесли в місто, де слухали радіо,
написали реальні назви вулиць, використали деталі місцевості. Вони навіть актора на передачу запросили,
який вмів говорити як президент, щоб об`явити надзвичайний стан. Вони
використали спец ефекти, і це шоу вийшло
в прайм-тайм, тобто, час коли найбільша кількість слухачів. Результат: паніка
серед слухачів та дзвінки про поодинокі напади
інопланетян. Після цієї передачі десятки
людей стверджували, що вони були захоплені інопланетянами. Звичайно потім
радіо-діджеї розкрили свій фарс і вибачились, але погрози з боку розлюченої
публіки довго не покидали дикторів.
Але
ні газети, ні радіо, ні телебачення не зрівняються з кількістю «качок», чи як тепер прийнято
називати «фейків» в інтернеті. Хоча є
незліченна кількість інтернет «фейків», але хочу згадати один з дуже
популярних, на який повелися десятки авторитетних інтернет ресурсів. У 2012
році був черговий суд між бізнес
гігантом Apple та Samsung. Мова йшла про позов сумою в 1 млрд.
доларів, який виграв Apple. Але директор
самсунга не упав лицем в багнюку і відправив до компанії конкурента 30
вантажівок заповнених 5-центовими монетами. Голова самсунга Лі Кун Хі заявив,
що «яблучникам» довго доведеться перераховувати виграний капітал. Він
запропонував на виграні гроші до кінця життя купляти в автоматі содову всім
директорам Apple.
Ця новина потрясла інтернет простір, всі захоплювалися кмітливістю і гумором
корейця, проте не тут то було. Все ж
таки деякі інтернет ЗМІ здогадались перевірити данні, але підтверджень офіційних
не знайшли, але і спростувань не було з боку жодної з сторін. Проте чисто
фізично таку суму могли б перевезти близько 2 тисяч фургонів, та і зібрати 1
млрд. доларів по 5 центів – нереально.
Доки будуть ЗМІ, доти будуть «качки»
і «фейки», адже це не тільки спосіб посміятися, ай серйозно впливати на цільову
аудиторію, провокувати владу і народ і
сіяти дезінформацію.
Олександр Докієн